بیزی برد

معرفی بازی بیزی برد

بیزی برد از گروه‌ بازی‌های برد است. این نوع بازی‌ها در ردیف اول به عنوان بازی‌های ظریف شناخته می‌شوند؛ یعنی بازی‌هایی که نیازمند دقت و توجه بیشتری نسبت به بازی‌های معمولی نظیر بازی با توپ هستند. اما در اصل جزء بازی‌های تعاملی نیز به شمار می‌آیند. بازی‌های تعاملی بازی‌هایی هستند که در آن حداقل دو نفر قرار است به صورت هدف‌مند با هم فعالیتی که موجب لذتشان می شود را انجام دهند. ایده اولیه‌ی این محصول بیشتر در کشور روسیه و شرق اروپا مطرح شد. اما بعدها این نوع بازی‌ها به دلیل جذابیت و کارکردهای مختلف‌شان در سراسر اروپا و آمریکا گسترش یافتند. گروه بومزی تقریباً برای اولین بار است که دست به طراحی فرهنگی، علمی و کاربردی بیزی برد در ایران زده است. این نوع محصول در ایران شامل 15 برد است که همه محصولات در نهایت به انتخاب خریداران آن در قالب 5 برد که منجر به ساخته شدن یک مکعب سه بعدی می‌شود به فروش می‌رسند. به صورت کلی هر برد داستانی تخصصی با معیارهای روان‌شناختی دارد؛ به طوری که در عین ساختار و هدف‌مندی مشخص، دارای جنبه‌هایی هستند که مادر و کودک باید در مورد داستان‌های هر برد با هم گفتگو و حل مسئله کنند. تعامل والد یا مراقب با کودک، دست‌ورزی و تقویت مهارت‌های ظریف، تقویت مهارت‌های زبان‌شناختی، حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر انتزاعی، افزایش عزت نفس، درک دیدگاه‌های دیگران و نهایتاً سرگرمی شخصی و یادگیری مهارت‌های استفاده از وسائلی که در زندگی روزمره (مثل، باز و بسته کردن قفل، کلید، زیپ و گره) با آن‌ها مواجه هستند از اهداف اصلی گروه بومزی در طراحی بیزی برد است. به صورت کلی در بازی بیزی برد کودک یاد می‌گیرد:

که چگونه و به چه مقدار از فضاها را درک کند و از آن‌ها استفاده نماید. یکی از المان‌های به کار رفته در بردها جئوبرد می‌باشد. جئوبرد نوعی بازی است که در آن بچه‌ها با هندسه، درست کردن اشکالی هندسی و درک فضایی مربوط به آن آشنا می‌شوند. برای این کار نیاز است که آن‌ها با فضا و درک محدودیت‌های آن برای اتصال نخ ها به جئوبردها آشنا شوند تا نهایتاً بتوانند شکل‌های هیجان‌انگیزی را خلق کنند. چه چیزهایی در برد وجود دارد، چه مقوله‌ها یا ابزارهای برد ثابت‌اند و کدام را می‌توان تغییر داد یا جا‌به‌جا نمود. برای مثال در همه بردها یک سری از اشکال ثابت وجود دارند؛ مثل درخت و خورشید یا حشرات یا چارچوب پنجره و… . بر روی این اشکال قرار است حرکات و تغییراتی اعمال شوند. اگر شماره ساعت‌ها در جای خوشان قرار نگیرند چه اتفاقی می افتد؟ هم‌چنین سادگی در عین اصالت به کار برده شده در بردها به کودکان کمک می‌کند که بتوانند از ابزارهای ساده و روزمره‌ای که با آن‌ها شب و روز برخورد می‌کنند، بهتر استفاده کنند، مثل: باز و بسته کردن قفل، کلید، زیپ و گره. چگونه می‌توان از داستان هر برد و نهایتاً مکعب جذاب سردرآورد در حقیقت چگونه می‌توان داستان‌سرایی کرد. هر برد داستان خاص خودش را دارد؛ داستان حلزونی که به دنبال غذای خوشمزه‌ای است اما ممکن است با مشکلاتی برای پیدا کردن آن مواجه شود یا داستان صفحه چرتکه و ساعت شنی که قرار است بچه‌ها را به فکر فرو ببرد که چرا فعالیت‌های آنان زمان‌ خواهد برد و آن‌ها باید براساس ساعت کارهایشان را برنامه‌ریزی می‌کنند. چگونه می‌توان المان‌ها را فهمید و آن‌ها را تعریف کرد، هر کدام از آن‌ها ممکن است چه معنایی داشته باشند؟. مجموع المان‌ها ما را با محتوای کلی بردها آشنا می‌سازد. آن‌ها هر کدام ذهن کودک و مادر را درگیر می‌کنند. در ادامه از المان‌ها و تقسیم بندی آن‌ها در بردها بیشترخواهیم گفت. بسیاری از والدین از نبود فرصت‌های تنهایی برای خود شکایت می‌کنند؛ بیزی برد در عین توجه به تعامل بین مادر و کودک در عین حال بر خود سرگرم کردن کودکان نیز توجه کرده است. به این صورت که به دلیل وجود جذابیت دیداری و محتوایی در بازی‌های برد، کودکان می‌توانند ساعت‌های زیادی خودشان را با ابزارها و المان‌های بیزی برد درگیر کنند. این درگیری ذهنی و خودمشغولی نه تنها مضر نیستند بلکه در مواقع مناسب باعث افزایش خلاقیت کودک، تمرکز و آرامش ذهنی کودک نیز می‌شود. به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد. معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *